bavaria-tours.reismee.nl

Cruise Cap San Marco (laatste deel)

Cruise Brazilie

MONTEVIDEO

29/10

Hotel Dazzler

Vanacht diverse malen door agent van de rederij en receptie hotel gebeld

De CAP SAN MARCO had vertraging

Uiteindelijk om 4.30 uur opgestaan

Naar beneden Geen koffie te krijgen

Ik moest de kamer betalen Volgens mij 2x want bij het boeken vroegen ze mijn visa

Dus onenigheid met de receptie

Wel betaald ben benieuwd wanneer ik de afrekeningen zie.

Taxi lag te slapen voor de deur van het hotel Dus makkelijk

De terminal wist hij niet Het bleek een tweede binnen het terrein te zijn.

De portier snapte het niet

Gelukkig kwam er iemand anders Bleek ook een agent te zijn van de rederij

In zijn auto en naar het schip

Ik schrok de eerste keer van de grote en lengte van het schip

N

De gangway was nog niet uit Dus wachten geblazen

Na een half mochten we op het schip

De crew droeg mijn koffer gelukkig naar boven

Wat een end op een wiebelige gangway.

Aan boord 07.00 uur

30 gr 20.4 Zuid

CAP SAN MARCO

Werd verwelkomt de Sjors een Nederlander

Daarna kennis gemaakt met de kapitein.

Na inleveren paspoort naar en een kop koffie naar mijn hut

Een redelijk grote hut.

Groter dan op het vorige schip

Alles in aanwezig Douche, toilet, bureau,kleine 2 persoon bed,koelkast,en uitzicht naar voren.

Om 2100 uur vertrokken

Zondag 30/10

AT SEA

32 gr 04.4 Zuid

De gehele dag grieperig en veel geslapen

Na de middag een rondleiding over het schip door 3e mate Oscar

Ontbijt 8.00 uur

Lunch 12.00 uur

Diner 17.00 uur

Radio werkt niet goed, geen tv ontvangst

Kreeg wel wachtwoord voor wifi aan boord

Doch deze is zeer slecht

Avonds voor anker in baai van Rio Grande

Maandag 31/10

AT SEA

30 gr 07.4 Zuid

S Morgens vroeg anker gelicht en met loods naar Nuevo Rio Grande porto

Om 09.00 uur aan de terminal

Overdag even buiten gezeten op zijdek

Middags voor het eerst aan boord kleding gewassen

Dit ging snel en comfortabel.

Dinsdag 01/11

RIO GRANDE

27 gr 05.6 zuid

Zeer veel regen en storm

Diverse malen is het laden en lossen onderbroken wegens slecht weer

Woensdag 02/11

RIO GRANDE

Het zeer koud buiten

Het lossen en laden schiet niet op

Ook vandaag veel gestopt vanwege slecht weer

De afgelopen nacht was een beetje beter weer en werd er wel gewerkt

Donderdag 03/11

RIO GRANDE

Eindelijk om 09.00 uur vertrokken

Een schip draaien van 330 meter ging prima

Om 11.00 uur op zee

Mooi weer eindelijk

Vrijdag 04/11

ITAPOA

26 gr 11.3 zuid

Rond 11.00 uur bij Itapoa

Er lagen veel schepen voor anker maar dat viel mee

We konden gelijk door varen

Om middag werd er 4 kranen tegelijkertijd gewerkt

We waren achter op het schema

Ik wilde naar de wal maar er was onenigheid over de legimitatie

Volgens de scheepsagent had ik een scheeps legimentatie nodig

Gevolg dat ik niet aan land kon

Middags maar in de zon op zijdek gezeten

Om 23 00 uur vertrokken

Zaterdag 05/11

AT SEA

25 gr 12.5 zuid

Kreeg van de steward een ligstoel op zijdek

Maar er is te veel wind

Na de middag op de brug thee gedronken

Daar kreeg ik van de kapitein een legimentatie

Ook bleek nu dat wij vanwege tijd gebrek Paranagua hebben overgeslagen

Zijn nu onderweg naar Santos

Daarna 10 dagen op zee naar Tanger Marokko

Zondag 06/11

SANTOS

23 gr 75.5 zuid

Vanmorgen naar de stad gelopen

Bij uitgang van de terminal ging het zeer moeizaam om er uit te komen

Diverse vingerprints en foto s

Eindelijk lukte e.a bij de ambtenaar.

Er was een zeer grote rommelmarkt aan de gang

Zeer veel gelopen

Probeerde een paar muziek cd te kopen doch de muziek bij de kraam was zo hard dat ik weggelopen ben. Geen muziek dus tijdens de Atlantische oversteek.

Na een lange wandeling en heel veel rommel gezien op de markt bij een café iets gedronken en uitgerust.

Daarna in de supermarkt echte Braziliaanse koffie gekocht

Terug naar boord

Bij de ingang dit keer geen onophoud.

Met de shuttle bus naar de CAP SAN MARCO.

Je mag namelijk niet over het terrein zelfstandig lopen

De gangway van het schip op

Oeff 72 treden Fysio op hoog niveau.

Snel onder de douche want ik tijdens de wandeling te veel warme kleding aan

Lunch tijd

Kennis gemaakt met een nieuwe kapitein (master)

Deze is al 12 jaar kapitein en afkomstig uit IZMIR TURKIJE

Deze was heel vrolijk en enthousiast aan het praten

Na de lunch en siësta buiten op het dek in de zon gezeten

Het was al snel weer diner tijd

Dit keer in buffet vorm

Aan het einde van de diner vroeg ik deze kapitein of bij de afvaart op de brug mocht komen

Ik was te allen tijde welkom zij hij

Wat een verschil dan bij de vorige kapitein.

Ze zijn nog steeds aan het laden

Vannacht ergens rond middenacht vertrek uit SANTOS

De 2e mate heeft dienst en zal mij wekken als de loods aan boord is

Wil voor de laatste maal Brazilië zien.

Daarna volgt de grote ALANTISCHE oversteek

In 10 dagen in TANGER MAROKKO

Onderweg waarschijnlijk geen internet

Dit was op het vorige schip ook het geval

Maandag 7/11

SANTOS

Om 0200 uur vertrek

Susan <2e mate > heeft mij gewekt

De loods is aan boord en wij vertrekken

3 sleepboten er bij want we moeten gedraaid worden

De haven is 500 meter breed dus aan beide zijden slechts minde dan 100 cm ruimte

Ging prima

Tot 0600 uur gebleven op de brug

De ingang van Santos is zeer smal en veel bochten maar deloods en de kapitein en stuurman deden prima werk.

Nog even geslapen voor ontbijt

Middags op de brugg met Susan Was er leuk

AT SEA

Dinsdag 08/11 20 gr 15.2 zuid

Woensdag 09/11 14 gr 14.1 zuid

Donderdag 10/11 08 gr 15.9 zuid

Vrijdag 11/11

O gr 0.0 Evenaar.

Middags om 12 00 uur plaatselijke tijd wederom de Evenaar(EQUADOR) gepasseerd

Aangezien ik op de heenweg al gedoopt was door NEPTUNES was ik hiervan verschoont om het nog eens te ondergaan.

AT SEA

0 2gr 05.5 Noord

Zaterdag 12/11

Avonds BBQ in de sportzaal

Het was eenn gezellige avond met veel muziek drank eten

Erg veel wisky op

En voor het eerst sinds 25 jaar gedanst

AT SEA

Zondag 13/11

08 gr 13.4 noord

Hoofpijn bij ontbijt

Gelukkig ging dit in de loop van de dag weg

AT SEA

Maandag 14/11

14 gr 20.9 noord

DE Kaap Verdische eilanden gepasseerd

IL Bravo gefotografeerd

Verder was er een test met de motor

AT SEA

Dinsdag 15/11

19gr 53.5 noord

Woensdag 16/11

24 gr 41.0

Beide dagen ziek

AT SEA

Donderdag 17/11

1200 uur 28gr .34.7 noord

Canarische eilanden in de nacht voorbij gevaren

Er was een oefening (drill)

Man Overboord

Helicoptor operation

SAR (Search and Rescue)

Heavy weather preparation

Security DRILL

Bijna aan het einde van de oefening word er door de kapitein einde oefening verordeneerd want er was een motor storing van de hoofd motor

Enfin we dreven

Na een uur gingen ook de lichten uit

Spookschip alleen nood verlichting.

Om ongeveer 1900 uur ging eerst de lichten weer aan en even later ook de hoofdmotor

Was wel spannend.

AT SEA

Vrijdag 18/11

31gr 57.8 Noord

Gelukkig varen we nog steeds

Om 1620 uur was er een theorie training over de oefening van de vorige dag.

Dit was zeer interessant

De meeste items had ik in het verleden wel geleerd

Toch was het voor mij een soort herhaling cursus

Erg leuk

Ook de crew had diverse items voorbereidt en er over verteld

AT SEA

Zaterdag 19/11

35gr. 24.7 noord

Morgens bij de 2e mate op de brug en die wilde graag dat ik bleef

Kon hij zijn leerstof goed leren

Ik z at als uitkijk

Vlak voor 1200 uur een school vissen vlak voor de boeg Leuk gezicht

Na d e middag mijn verslag afgemaakt want vanavond in Tanger

Om 1600 uur Marokko in zicht

Aangezien we te vroeg zijn heeft het schip een volledige rondje gedraaid

De engine had ook zachter gekund maar dan moesten de machinisten naar beneden en dat wou de kapitein de jongens besparen.

Sjors de enigste Nederlander aan boord mocht het schip met hand draaien

Dat duurde bijna een uur op volle kracht

Langzaam ging het daarna richting haven

Om 1900 contact met de haven

Over een uur terug bellen

Om 2000 uur contact met Haven control van Tanger Med

Om 2030 uur pilot onderweg

En even later aan boord

2 sleepboten kwamen er ook aan

Kop voor de haven in en in de haven werd 180 graden gedraaid

Oo hier niet veel overtollig ruimte

De chief mate had het commando van de kapitein gekregen en deed het voortreffelijk.

Om 22oo uur vast aan de kade

Pilot van boord

Om 22.30 is men al begonnen met lossen

Wanneer we hier vertrekken weet ik niet

De 23 e is de bedoeling aankomst Rotterdam europoort

Hierna volgt de laatste gedeelte van deze reis naar Rotterdam

20/11

ZONDAG

36gr 16.2 noord

TANGER MED

Om 0600 uur werd ik wakker en tot mijn verbazing waren we al op zee

Niets van vertrek gemerkt

Daardoor heb ik de Rots van GIBRALTAR gemist

Om 1800 CABO ST VINCENTE gepasseerd

Dit is het uiterste punt van Europa

Hier staat een eettentje met daarop geschreven

Der LETZTE BRADWORST VOR NEW YORCK

Richting de GOLF VAN BISCAYE langs de kust van PORTUGAL

DE steward gaat van boord en hield een fahrwell party

De kok heeft de gehele avond gezongen met zijn elektrische gitaar

En de Filippino zongen natuurlijk van harte mee

Om 2300 uur naar bed

De lift is buiten werking vanwege hoge zeegang

21/11

MAANDAG

41gr14.noord

AT SEA

Ontbijt maar ja dan eerst veel trappen lopen

Een head light blijkt verdwenen te zijn

Doordat het schip veel de golven in duikt

Elke 3 golven schudt en trilt het schip

22/11

AT SEA

46gr 15noord

Dinsdag

De golf van Biscaye bereikt

De storm is iets minder

DE EBROBORG van de firma WAGENBORG uit Delfzijl voorbij gevaren

Dit schip is slechts 50 meter lang

Het leek wel een duikboot

Weederom een notendop in de oceaan

23/11

AT SEA

Dinsdag50gr 30.8 noord

Tijd is inmiddels een uur verder en nu hebben we dezelfde tijd als in Europa

Om 1500 uur de krijtrotsen van DOVER ENGELAND voorbij gevaren

Ook de ferry van DUINKERKEN ging voorbij

Na diner even geslapen

Om 2100 uur naar boven op d ebrug

Om 2200 Nederland in zicht

Er werd een rondje gedraaid om dat we te vroeg waren

Dat duurde een uur met zo n grooot schip

Om 2300 uur loods aan boord in de MAASMOND

Met 2 sleepboten naar de AMAZONE haven

24/11

EUROPOORT ROTTERDAM

Aankomst AMAZONE haven EUROPOORT om 0100 uur

Nog een poos met de loods gepraat

Daarna naar bed

Om 0800 uur ontbijt

Slaperig dat wel

Om 0900 uur koffers naar beneden gebracht

En in de scheeps office koffie gedronken

Om 1000 uur belde Willem dat hij voor de terminal poort stond

Het duurde nog een half uur voordat hij onder begeleiding en blauw zwaailicht bij het het schip was

Om 11.30 uur thuis

Einde van een lange reis

RESUME

2 verschillende reizen

m/s Midnatsol

De 1e erg druk maar ook erg leerzaam

M/s Cap San Marco

De 2e bijna volledig op mezelf aangewezen

EEN hele nieuwe ervaring over de Alantic Oceaan

Dit laatste gedeelte is vanuit huis geschreven daar internet zeer slecht aan boord was

Cruise Brazilie

MONTEVIDEO

29/10

Hotel Dazzler

Vanacht diverse malen door agent van de rederij en receptie hotel gebeld

De CAP SAN MARCO had vertraging

Uiteindelijk om 4.30 uur opgestaan

Naar beneden Geen koffie te krijgen

Ik moest de kamer betalen Volgens mij 2x want bij het boeken vroegen ze mijn visa

Dus onenigheid met de receptie

Wel betaald ben benieuwd wanneer ik de afrekeningen zie.

Taxi lag te slapen voor de deur van het hotel Dus makkelijk

De terminal wist hij niet Het bleek een tweede binnen het terrein te zijn.

De portier snapte het niet

Gelukkig kwam er iemand anders Bleek ook een agent te zijn van de rederij

In zijn auto en naar het schip

Ik schrok de eerste keer van de grote en lengte van het schip

N

De gangway was nog niet uit Dus wachten geblazen

Na een half mochten we op het schip

De crew droeg mijn koffer gelukkig naar boven

Wat een end op een wiebelige gangway.

Aan boord 07.00 uur

30 gr 20.4 Zuid

CAP SAN MARCO

Werd verwelkomt de Sjors een Nederlander

Daarna kennis gemaakt met de kapitein.

Na inleveren paspoort naar en een kop koffie naar mijn hut

Een redelijk grote hut.

Groter dan op het vorige schip

Alles in aanwezig Douche, toilet, bureau,kleine 2 persoon bed,koelkast,en uitzicht naar voren.

Om 2100 uur vertrokken

Zondag 30/10

AT SEA

32 gr 04.4 Zuid

De gehele dag grieperig en veel geslapen

Na de middag een rondleiding over het schip door 3e mate Oscar

Ontbijt 8.00 uur

Lunch 12.00 uur

Diner 17.00 uur

Radio werkt niet goed, geen tv ontvangst

Kreeg wel wachtwoord voor wifi aan boord

Doch deze is zeer slecht

Avonds voor anker in baai van Rio Grande

Maandag 31/10

AT SEA

30 gr 07.4 Zuid

S Morgens vroeg anker gelicht en met loods naar Nuevo Rio Grande porto

Om 09.00 uur aan de terminal

Overdag even buiten gezeten op zijdek

Middags voor het eerst aan boord kleding gewassen

Dit ging snel en comfortabel.

Dinsdag 01/11

RIO GRANDE

27 gr 05.6 zuid

Zeer veel regen en storm

Diverse malen is het laden en lossen onderbroken wegens slecht weer

Woensdag 02/11

RIO GRANDE

Het zeer koud buiten

Het lossen en laden schiet niet op

Ook vandaag veel gestopt vanwege slecht weer

De afgelopen nacht was een beetje beter weer en werd er wel gewerkt

Donderdag 03/11

RIO GRANDE

Eindelijk om 09.00 uur vertrokken

Een schip draaien van 330 meter ging prima

Om 11.00 uur op zee

Mooi weer eindelijk

Vrijdag 04/11

ITAPOA

26 gr 11.3 zuid

Rond 11.00 uur bij Itapoa

Er lagen veel schepen voor anker maar dat viel mee

We konden gelijk door varen

Om middag werd er 4 kranen tegelijkertijd gewerkt

We waren achter op het schema

Ik wilde naar de wal maar er was onenigheid over de legimitatie

Volgens de scheepsagent had ik een scheeps legimentatie nodig

Gevolg dat ik niet aan land kon

Middags maar in de zon op zijdek gezeten

Om 23 00 uur vertrokken

Zaterdag 05/11

AT SEA

25 gr 12.5 zuid

Kreeg van de steward een ligstoel op zijdek

Maar er is te veel wind

Na de middag op de brug thee gedronken

Daar kreeg ik van de kapitein een legimentatie

Ook bleek nu dat wij vanwege tijd gebrek Paranagua hebben overgeslagen

Zijn nu onderweg naar Santos

Daarna 10 dagen op zee naar Tanger Marokko

Zondag 06/11

SANTOS

23 gr 75.5 zuid

Vanmorgen naar de stad gelopen

Bij uitgang van de terminal ging het zeer moeizaam om er uit te komen

Diverse vingerprints en foto s

Eindelijk lukte e.a bij de ambtenaar.

Er was een zeer grote rommelmarkt aan de gang

Zeer veel gelopen

Probeerde een paar muziek cd te kopen doch de muziek bij de kraam was zo hard dat ik weggelopen ben. Geen muziek dus tijdens de Atlantische oversteek.

Na een lange wandeling en heel veel rommel gezien op de markt bij een café iets gedronken en uitgerust.

Daarna in de supermarkt echte Braziliaanse koffie gekocht

Terug naar boord

Bij de ingang dit keer geen onophoud.

Met de shuttle bus naar de CAP SAN MARCO.

Je mag namelijk niet over het terrein zelfstandig lopen

De gangway van het schip op

Oeff 72 treden Fysio op hoog niveau.

Snel onder de douche want ik tijdens de wandeling te veel warme kleding aan

Lunch tijd

Kennis gemaakt met een nieuwe kapitein (master)

Deze is al 12 jaar kapitein en afkomstig uit IZMIR TURKIJE

Deze was heel vrolijk en enthousiast aan het praten

Na de lunch en siësta buiten op het dek in de zon gezeten

Het was al snel weer diner tijd

Dit keer in buffet vorm

Aan het einde van de diner vroeg ik deze kapitein of bij de afvaart op de brug mocht komen

Ik was te allen tijde welkom zij hij

Wat een verschil dan bij de vorige kapitein.

Ze zijn nog steeds aan het laden

Vannacht ergens rond middenacht vertrek uit SANTOS

De 2e mate heeft dienst en zal mij wekken als de loods aan boord is

Wil voor de laatste maal Brazilië zien.

Daarna volgt de grote ALANTISCHE oversteek

In 10 dagen in TANGER MAROKKO

Onderweg waarschijnlijk geen internet

Dit was op het vorige schip ook het geval

Maandag 7/11

SANTOS

Om 0200 uur vertrek

Susan <2e mate > heeft mij gewekt

De loods is aan boord en wij vertrekken

3 sleepboten er bij want we moeten gedraaid worden

De haven is 500 meter breed dus aan beide zijden slechts minde dan 100 cm ruimte

Ging prima

Tot 0600 uur gebleven op de brug

De ingang van Santos is zeer smal en veel bochten maar deloods en de kapitein en stuurman deden prima werk.

Nog even geslapen voor ontbijt

Middags op de brugg met Susan Was er leuk

AT SEA

Dinsdag 08/11 20 gr 15.2 zuid

Woensdag 09/11 14 gr 14.1 zuid

Donderdag 10/11 08 gr 15.9 zuid

Vrijdag 11/11

O gr 0.0 Evenaar.

Middags om 12 00 uur plaatselijke tijd wederom de Evenaar(EQUADOR) gepasseerd

Aangezien ik op de heenweg al gedoopt was door NEPTUNES was ik hiervan verschoont om het nog eens te ondergaan.

AT SEA

0 2gr 05.5 Noord

Zaterdag 12/11

Avonds BBQ in de sportzaal

Het was eenn gezellige avond met veel muziek drank eten

Erg veel wisky op

En voor het eerst sinds 25 jaar gedanst

AT SEA

Zondag 13/11

08 gr 13.4 noord

Hoofpijn bij ontbijt

Gelukkig ging dit in de loop van de dag weg

AT SEA

Maandag 14/11

14 gr 20.9 noord

DE Kaap Verdische eilanden gepasseerd

IL Bravo gefotografeerd

Verder was er een test met de motor

AT SEA

Dinsdag 15/11

19gr 53.5 noord

Woensdag 16/11

24 gr 41.0

Beide dagen ziek

AT SEA

Donderdag 17/11

1200 uur 28gr .34.7 noord

Canarische eilanden in de nacht voorbij gevaren

Er was een oefening (drill)

Man Overboord

Helicoptor operation

SAR (Search and Rescue)

Heavy weather preparation

Security DRILL

Bijna aan het einde van de oefening word er door de kapitein einde oefening verordeneerd want er was een motor storing van de hoofd motor

Enfin we dreven

Na een uur gingen ook de lichten uit

Spookschip alleen nood verlichting.

Om ongeveer 1900 uur ging eerst de lichten weer aan en even later ook de hoofdmotor

Was wel spannend.

AT SEA

Vrijdag 18/11

31gr 57.8 Noord

Reacties

Reacties

corrie, stjepan en benji

we hebben genoten van je reisverslag meis en nogmaals welkom thuis xxxx

Jaap Den Haag

Hoi Annet,

Prachtig verslag! Zou je nogmaals deze reis ondernemen of toch maar lekker in je eigen camper?

Gezellige kerstdagen en weer een reislustig 2017 toegewenst.

Groetjes, Jaap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!