Cruise Cap San Marco (laatste deel)
Cruise Brazilie
MONTEVIDEO
29/10
Hotel Dazzler
Vanacht diverse malen door agent van de rederij en receptie hotel gebeld
De CAP SAN MARCO had vertraging
Uiteindelijk om 4.30 uur opgestaan
Naar beneden Geen koffie te krijgen
Ik moest de kamer betalen Volgens mij 2x want bij het boeken vroegen ze mijn visa
Dus onenigheid met de receptie
Wel betaald ben benieuwd wanneer ik de afrekeningen zie.
Taxi lag te slapen voor de deur van het hotel Dus makkelijk
De terminal wist hij niet Het bleek een tweede binnen het terrein te zijn.
De portier snapte het niet
Gelukkig kwam er iemand anders Bleek ook een agent te zijn van de rederij
In zijn auto en naar het schip
Ik schrok de eerste keer van de grote en lengte van het schip
N
De gangway was nog niet uit Dus wachten geblazen
Na een half mochten we op het schip
De crew droeg mijn koffer gelukkig naar boven
Wat een end op een wiebelige gangway.
Aan boord 07.00 uur
30 gr 20.4 Zuid
CAP SAN MARCO
Werd verwelkomt de Sjors een Nederlander
Daarna kennis gemaakt met de kapitein.
Na inleveren paspoort naar en een kop koffie naar mijn hut
Een redelijk grote hut.
Groter dan op het vorige schip
Alles in aanwezig Douche, toilet, bureau,kleine 2 persoon bed,koelkast,en uitzicht naar voren.
Om 2100 uur vertrokken
Zondag 30/10
AT SEA
32 gr 04.4 Zuid
De gehele dag grieperig en veel geslapen
Na de middag een rondleiding over het schip door 3e mate Oscar
Ontbijt 8.00 uur
Lunch 12.00 uur
Diner 17.00 uur
Radio werkt niet goed, geen tv ontvangst
Kreeg wel wachtwoord voor wifi aan boord
Doch deze is zeer slecht
Avonds voor anker in baai van Rio Grande
Maandag 31/10
AT SEA
30 gr 07.4 Zuid
S Morgens vroeg anker gelicht en met loods naar Nuevo Rio Grande porto
Om 09.00 uur aan de terminal
Overdag even buiten gezeten op zijdek
Middags voor het eerst aan boord kleding gewassen
Dit ging snel en comfortabel.
Dinsdag 01/11
RIO GRANDE
27 gr 05.6 zuid
Zeer veel regen en storm
Diverse malen is het laden en lossen onderbroken wegens slecht weer
Woensdag 02/11
RIO GRANDE
Het zeer koud buiten
Het lossen en laden schiet niet op
Ook vandaag veel gestopt vanwege slecht weer
De afgelopen nacht was een beetje beter weer en werd er wel gewerkt
Donderdag 03/11
RIO GRANDE
Eindelijk om 09.00 uur vertrokken
Een schip draaien van 330 meter ging prima
Om 11.00 uur op zee
Mooi weer eindelijk
Vrijdag 04/11
ITAPOA
26 gr 11.3 zuid
Rond 11.00 uur bij Itapoa
Er lagen veel schepen voor anker maar dat viel mee
We konden gelijk door varen
Om middag werd er 4 kranen tegelijkertijd gewerkt
We waren achter op het schema
Ik wilde naar de wal maar er was onenigheid over de legimitatie
Volgens de scheepsagent had ik een scheeps legimentatie nodig
Gevolg dat ik niet aan land kon
Middags maar in de zon op zijdek gezeten
Om 23 00 uur vertrokken
Zaterdag 05/11
AT SEA
25 gr 12.5 zuid
Kreeg van de steward een ligstoel op zijdek
Maar er is te veel wind
Na de middag op de brug thee gedronken
Daar kreeg ik van de kapitein een legimentatie
Ook bleek nu dat wij vanwege tijd gebrek Paranagua hebben overgeslagen
Zijn nu onderweg naar Santos
Daarna 10 dagen op zee naar Tanger Marokko
Zondag 06/11
SANTOS
23 gr 75.5 zuid
Vanmorgen naar de stad gelopen
Bij uitgang van de terminal ging het zeer moeizaam om er uit te komen
Diverse vingerprints en foto s
Eindelijk lukte e.a bij de ambtenaar.
Er was een zeer grote rommelmarkt aan de gang
Zeer veel gelopen
Probeerde een paar muziek cd te kopen doch de muziek bij de kraam was zo hard dat ik weggelopen ben. Geen muziek dus tijdens de Atlantische oversteek.
Na een lange wandeling en heel veel rommel gezien op de markt bij een café iets gedronken en uitgerust.
Daarna in de supermarkt echte Braziliaanse koffie gekocht
Terug naar boord
Bij de ingang dit keer geen onophoud.
Met de shuttle bus naar de CAP SAN MARCO.
Je mag namelijk niet over het terrein zelfstandig lopen
De gangway van het schip op
Oeff 72 treden Fysio op hoog niveau.
Snel onder de douche want ik tijdens de wandeling te veel warme kleding aan
Lunch tijd
Kennis gemaakt met een nieuwe kapitein (master)
Deze is al 12 jaar kapitein en afkomstig uit IZMIR TURKIJE
Deze was heel vrolijk en enthousiast aan het praten
Na de lunch en siësta buiten op het dek in de zon gezeten
Het was al snel weer diner tijd
Dit keer in buffet vorm
Aan het einde van de diner vroeg ik deze kapitein of bij de afvaart op de brug mocht komen
Ik was te allen tijde welkom zij hij
Wat een verschil dan bij de vorige kapitein.
Ze zijn nog steeds aan het laden
Vannacht ergens rond middenacht vertrek uit SANTOS
De 2e mate heeft dienst en zal mij wekken als de loods aan boord is
Wil voor de laatste maal Brazilië zien.
Daarna volgt de grote ALANTISCHE oversteek
In 10 dagen in TANGER MAROKKO
Onderweg waarschijnlijk geen internet
Dit was op het vorige schip ook het geval
Maandag 7/11
SANTOS
Om 0200 uur vertrek
Susan <2e mate > heeft mij gewekt
De loods is aan boord en wij vertrekken
3 sleepboten er bij want we moeten gedraaid worden
De haven is 500 meter breed dus aan beide zijden slechts minde dan 100 cm ruimte
Ging prima
Tot 0600 uur gebleven op de brug
De ingang van Santos is zeer smal en veel bochten maar deloods en de kapitein en stuurman deden prima werk.
Nog even geslapen voor ontbijt
Middags op de brugg met Susan Was er leuk
AT SEA
Dinsdag 08/11 20 gr 15.2 zuid
Woensdag 09/11 14 gr 14.1 zuid
Donderdag 10/11 08 gr 15.9 zuid
Vrijdag 11/11
O gr 0.0 Evenaar.
Middags om 12 00 uur plaatselijke tijd wederom de Evenaar(EQUADOR) gepasseerd
Aangezien ik op de heenweg al gedoopt was door NEPTUNES was ik hiervan verschoont om het nog eens te ondergaan.
AT SEA
0 2gr 05.5 Noord
Zaterdag 12/11
Avonds BBQ in de sportzaal
Het was eenn gezellige avond met veel muziek drank eten
Erg veel wisky op
En voor het eerst sinds 25 jaar gedanst
AT SEA
Zondag 13/11
08 gr 13.4 noord
Hoofpijn bij ontbijt
Gelukkig ging dit in de loop van de dag weg
AT SEA
Maandag 14/11
14 gr 20.9 noord
DE Kaap Verdische eilanden gepasseerd
IL Bravo gefotografeerd
Verder was er een test met de motor
AT SEA
Dinsdag 15/11
19gr 53.5 noord
Woensdag 16/11
24 gr 41.0
Beide dagen ziek
AT SEA
Donderdag 17/11
1200 uur 28gr .34.7 noord
Canarische eilanden in de nacht voorbij gevaren
Er was een oefening (drill)
Man Overboord
Helicoptor operation
SAR (Search and Rescue)
Heavy weather preparation
Security DRILL
Bijna aan het einde van de oefening word er door de kapitein einde oefening verordeneerd want er was een motor storing van de hoofd motor
Enfin we dreven
Na een uur gingen ook de lichten uit
Spookschip alleen nood verlichting.
Om ongeveer 1900 uur ging eerst de lichten weer aan en even later ook de hoofdmotor
Was wel spannend.
AT SEA
Vrijdag 18/11
31gr 57.8 Noord
Gelukkig varen we nog steeds
Om 1620 uur was er een theorie training over de oefening van de vorige dag.
Dit was zeer interessant
De meeste items had ik in het verleden wel geleerd
Toch was het voor mij een soort herhaling cursus
Erg leuk
Ook de crew had diverse items voorbereidt en er over verteld
AT SEA
Zaterdag 19/11
35gr. 24.7 noord
Morgens bij de 2e mate op de brug en die wilde graag dat ik bleef
Kon hij zijn leerstof goed leren
Ik z at als uitkijk
Vlak voor 1200 uur een school vissen vlak voor de boeg Leuk gezicht
Na d e middag mijn verslag afgemaakt want vanavond in Tanger
Om 1600 uur Marokko in zicht
Aangezien we te vroeg zijn heeft het schip een volledige rondje gedraaid
De engine had ook zachter gekund maar dan moesten de machinisten naar beneden en dat wou de kapitein de jongens besparen.
Sjors de enigste Nederlander aan boord mocht het schip met hand draaien
Dat duurde bijna een uur op volle kracht
Langzaam ging het daarna richting haven
Om 1900 contact met de haven
Over een uur terug bellen
Om 2000 uur contact met Haven control van Tanger Med
Om 2030 uur pilot onderweg
En even later aan boord
2 sleepboten kwamen er ook aan
Kop voor de haven in en in de haven werd 180 graden gedraaid
Oo hier niet veel overtollig ruimte
De chief mate had het commando van de kapitein gekregen en deed het voortreffelijk.
Om 22oo uur vast aan de kade
Pilot van boord
Om 22.30 is men al begonnen met lossen
Wanneer we hier vertrekken weet ik niet
De 23 e is de bedoeling aankomst Rotterdam europoort
Hierna volgt de laatste gedeelte van deze reis naar Rotterdam
20/11
ZONDAG
36gr 16.2 noord
TANGER MED
Om 0600 uur werd ik wakker en tot mijn verbazing waren we al op zee
Niets van vertrek gemerkt
Daardoor heb ik de Rots van GIBRALTAR gemist
Om 1800 CABO ST VINCENTE gepasseerd
Dit is het uiterste punt van Europa
Hier staat een eettentje met daarop geschreven
Der LETZTE BRADWORST VOR NEW YORCK
Richting de GOLF VAN BISCAYE langs de kust van PORTUGAL
DE steward gaat van boord en hield een fahrwell party
De kok heeft de gehele avond gezongen met zijn elektrische gitaar
En de Filippino zongen natuurlijk van harte mee
Om 2300 uur naar bed
De lift is buiten werking vanwege hoge zeegang
21/11
MAANDAG
41gr14.noord
AT SEA
Ontbijt maar ja dan eerst veel trappen lopen
Een head light blijkt verdwenen te zijn
Doordat het schip veel de golven in duikt
Elke 3 golven schudt en trilt het schip
22/11
AT SEA
46gr 15noord
Dinsdag
De golf van Biscaye bereikt
De storm is iets minder
DE EBROBORG van de firma WAGENBORG uit Delfzijl voorbij gevaren
Dit schip is slechts 50 meter lang
Het leek wel een duikboot
Weederom een notendop in de oceaan
23/11
AT SEA
Dinsdag50gr 30.8 noord
Tijd is inmiddels een uur verder en nu hebben we dezelfde tijd als in Europa
Om 1500 uur de krijtrotsen van DOVER ENGELAND voorbij gevaren
Ook de ferry van DUINKERKEN ging voorbij
Na diner even geslapen
Om 2100 uur naar boven op d ebrug
Om 2200 Nederland in zicht
Er werd een rondje gedraaid om dat we te vroeg waren
Dat duurde een uur met zo n grooot schip
Om 2300 uur loods aan boord in de MAASMOND
Met 2 sleepboten naar de AMAZONE haven
24/11
EUROPOORT ROTTERDAM
Aankomst AMAZONE haven EUROPOORT om 0100 uur
Nog een poos met de loods gepraat
Daarna naar bed
Om 0800 uur ontbijt
Slaperig dat wel
Om 0900 uur koffers naar beneden gebracht
En in de scheeps office koffie gedronken
Om 1000 uur belde Willem dat hij voor de terminal poort stond
Het duurde nog een half uur voordat hij onder begeleiding en blauw zwaailicht bij het het schip was
Om 11.30 uur thuis
Einde van een lange reis
RESUME
2 verschillende reizen
m/s Midnatsol
De 1e erg druk maar ook erg leerzaam
M/s Cap San Marco
De 2e bijna volledig op mezelf aangewezen
EEN hele nieuwe ervaring over de Alantic Oceaan
Dit laatste gedeelte is vanuit huis geschreven daar internet zeer slecht aan boord was
Cruise Brazilie
MONTEVIDEO
29/10
Hotel Dazzler
Vanacht diverse malen door agent van de rederij en receptie hotel gebeld
De CAP SAN MARCO had vertraging
Uiteindelijk om 4.30 uur opgestaan
Naar beneden Geen koffie te krijgen
Ik moest de kamer betalen Volgens mij 2x want bij het boeken vroegen ze mijn visa
Dus onenigheid met de receptie
Wel betaald ben benieuwd wanneer ik de afrekeningen zie.
Taxi lag te slapen voor de deur van het hotel Dus makkelijk
De terminal wist hij niet Het bleek een tweede binnen het terrein te zijn.
De portier snapte het niet
Gelukkig kwam er iemand anders Bleek ook een agent te zijn van de rederij
In zijn auto en naar het schip
Ik schrok de eerste keer van de grote en lengte van het schip
N
De gangway was nog niet uit Dus wachten geblazen
Na een half mochten we op het schip
De crew droeg mijn koffer gelukkig naar boven
Wat een end op een wiebelige gangway.
Aan boord 07.00 uur
30 gr 20.4 Zuid
CAP SAN MARCO
Werd verwelkomt de Sjors een Nederlander
Daarna kennis gemaakt met de kapitein.
Na inleveren paspoort naar en een kop koffie naar mijn hut
Een redelijk grote hut.
Groter dan op het vorige schip
Alles in aanwezig Douche, toilet, bureau,kleine 2 persoon bed,koelkast,en uitzicht naar voren.
Om 2100 uur vertrokken
Zondag 30/10
AT SEA
32 gr 04.4 Zuid
De gehele dag grieperig en veel geslapen
Na de middag een rondleiding over het schip door 3e mate Oscar
Ontbijt 8.00 uur
Lunch 12.00 uur
Diner 17.00 uur
Radio werkt niet goed, geen tv ontvangst
Kreeg wel wachtwoord voor wifi aan boord
Doch deze is zeer slecht
Avonds voor anker in baai van Rio Grande
Maandag 31/10
AT SEA
30 gr 07.4 Zuid
S Morgens vroeg anker gelicht en met loods naar Nuevo Rio Grande porto
Om 09.00 uur aan de terminal
Overdag even buiten gezeten op zijdek
Middags voor het eerst aan boord kleding gewassen
Dit ging snel en comfortabel.
Dinsdag 01/11
RIO GRANDE
27 gr 05.6 zuid
Zeer veel regen en storm
Diverse malen is het laden en lossen onderbroken wegens slecht weer
Woensdag 02/11
RIO GRANDE
Het zeer koud buiten
Het lossen en laden schiet niet op
Ook vandaag veel gestopt vanwege slecht weer
De afgelopen nacht was een beetje beter weer en werd er wel gewerkt
Donderdag 03/11
RIO GRANDE
Eindelijk om 09.00 uur vertrokken
Een schip draaien van 330 meter ging prima
Om 11.00 uur op zee
Mooi weer eindelijk
Vrijdag 04/11
ITAPOA
26 gr 11.3 zuid
Rond 11.00 uur bij Itapoa
Er lagen veel schepen voor anker maar dat viel mee
We konden gelijk door varen
Om middag werd er 4 kranen tegelijkertijd gewerkt
We waren achter op het schema
Ik wilde naar de wal maar er was onenigheid over de legimitatie
Volgens de scheepsagent had ik een scheeps legimentatie nodig
Gevolg dat ik niet aan land kon
Middags maar in de zon op zijdek gezeten
Om 23 00 uur vertrokken
Zaterdag 05/11
AT SEA
25 gr 12.5 zuid
Kreeg van de steward een ligstoel op zijdek
Maar er is te veel wind
Na de middag op de brug thee gedronken
Daar kreeg ik van de kapitein een legimentatie
Ook bleek nu dat wij vanwege tijd gebrek Paranagua hebben overgeslagen
Zijn nu onderweg naar Santos
Daarna 10 dagen op zee naar Tanger Marokko
Zondag 06/11
SANTOS
23 gr 75.5 zuid
Vanmorgen naar de stad gelopen
Bij uitgang van de terminal ging het zeer moeizaam om er uit te komen
Diverse vingerprints en foto s
Eindelijk lukte e.a bij de ambtenaar.
Er was een zeer grote rommelmarkt aan de gang
Zeer veel gelopen
Probeerde een paar muziek cd te kopen doch de muziek bij de kraam was zo hard dat ik weggelopen ben. Geen muziek dus tijdens de Atlantische oversteek.
Na een lange wandeling en heel veel rommel gezien op de markt bij een café iets gedronken en uitgerust.
Daarna in de supermarkt echte Braziliaanse koffie gekocht
Terug naar boord
Bij de ingang dit keer geen onophoud.
Met de shuttle bus naar de CAP SAN MARCO.
Je mag namelijk niet over het terrein zelfstandig lopen
De gangway van het schip op
Oeff 72 treden Fysio op hoog niveau.
Snel onder de douche want ik tijdens de wandeling te veel warme kleding aan
Lunch tijd
Kennis gemaakt met een nieuwe kapitein (master)
Deze is al 12 jaar kapitein en afkomstig uit IZMIR TURKIJE
Deze was heel vrolijk en enthousiast aan het praten
Na de lunch en siësta buiten op het dek in de zon gezeten
Het was al snel weer diner tijd
Dit keer in buffet vorm
Aan het einde van de diner vroeg ik deze kapitein of bij de afvaart op de brug mocht komen
Ik was te allen tijde welkom zij hij
Wat een verschil dan bij de vorige kapitein.
Ze zijn nog steeds aan het laden
Vannacht ergens rond middenacht vertrek uit SANTOS
De 2e mate heeft dienst en zal mij wekken als de loods aan boord is
Wil voor de laatste maal Brazilië zien.
Daarna volgt de grote ALANTISCHE oversteek
In 10 dagen in TANGER MAROKKO
Onderweg waarschijnlijk geen internet
Dit was op het vorige schip ook het geval
Maandag 7/11
SANTOS
Om 0200 uur vertrek
Susan <2e mate > heeft mij gewekt
De loods is aan boord en wij vertrekken
3 sleepboten er bij want we moeten gedraaid worden
De haven is 500 meter breed dus aan beide zijden slechts minde dan 100 cm ruimte
Ging prima
Tot 0600 uur gebleven op de brug
De ingang van Santos is zeer smal en veel bochten maar deloods en de kapitein en stuurman deden prima werk.
Nog even geslapen voor ontbijt
Middags op de brugg met Susan Was er leuk
AT SEA
Dinsdag 08/11 20 gr 15.2 zuid
Woensdag 09/11 14 gr 14.1 zuid
Donderdag 10/11 08 gr 15.9 zuid
Vrijdag 11/11
O gr 0.0 Evenaar.
Middags om 12 00 uur plaatselijke tijd wederom de Evenaar(EQUADOR) gepasseerd
Aangezien ik op de heenweg al gedoopt was door NEPTUNES was ik hiervan verschoont om het nog eens te ondergaan.
AT SEA
0 2gr 05.5 Noord
Zaterdag 12/11
Avonds BBQ in de sportzaal
Het was eenn gezellige avond met veel muziek drank eten
Erg veel wisky op
En voor het eerst sinds 25 jaar gedanst
AT SEA
Zondag 13/11
08 gr 13.4 noord
Hoofpijn bij ontbijt
Gelukkig ging dit in de loop van de dag weg
AT SEA
Maandag 14/11
14 gr 20.9 noord
DE Kaap Verdische eilanden gepasseerd
IL Bravo gefotografeerd
Verder was er een test met de motor
AT SEA
Dinsdag 15/11
19gr 53.5 noord
Woensdag 16/11
24 gr 41.0
Beide dagen ziek
AT SEA
Donderdag 17/11
1200 uur 28gr .34.7 noord
Canarische eilanden in de nacht voorbij gevaren
Er was een oefening (drill)
Man Overboord
Helicoptor operation
SAR (Search and Rescue)
Heavy weather preparation
Security DRILL
Bijna aan het einde van de oefening word er door de kapitein einde oefening verordeneerd want er was een motor storing van de hoofd motor
Enfin we dreven
Na een uur gingen ook de lichten uit
Spookschip alleen nood verlichting.
Om ongeveer 1900 uur ging eerst de lichten weer aan en even later ook de hoofdmotor
Was wel spannend.
AT SEA
Vrijdag 18/11
31gr 57.8 Noord
Reacties
Reacties
we hebben genoten van je reisverslag meis en nogmaals welkom thuis xxxx
Hoi Annet,
Prachtig verslag! Zou je nogmaals deze reis ondernemen of toch maar lekker in je eigen camper?
Gezellige kerstdagen en weer een reislustig 2017 toegewenst.
Groetjes, Jaap
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}